FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Socialkompas er en digital platform, som samler sociale tilbud til gavn for borgere, civil-samfund og kommuner. Portalen samler tilbud og synliggør dem, så borgere har adgang til relevante tilbud, som kan hjælpe dem. Portalen gør det via overblikket ligeledes lettere for kommunale frontmedarbejdere at henvise borgere til det rette tilbud i deres aktuelle livssituation.
Du får en bruger ved at oprette dit første tilbudsopslag på siden. Når dette er godkendt, modtager du en mail med loginoplysninger og kan herfra oprette flere opslag.
Socialkompas lever op til EU-krav om sikkerhed, dataplacering, storage mv. Alle dele af Socialkompas følger derfor gældende GDPR-lovgivning mht. dataopbevaring, logning, cookies mv. Derudover indeholder kortvisning mv. så vidt muligt kun lokalressourcer for at fjerne faren for placering af eksterne cookies og tredjeparts adgang til siderne. Dette inkluderer bl.a. tiles i forbindelse med kortgenerering og øvrige eksterne ressourcer som fx fonte. Alle data opbevares på servere i EU-området. Du kan læse vores fulde cookie- og privatlivspolitik her. Bemærk desuden, at brugere, som opretter et opslag og benytter et billede med personer i sit offentligt tilgængelige tilbud på Socialkompas, så skal brugeren have samtykke til at bruge billedet i offentligt henseende.
Webtilgængeligheden er prioriteret i udviklingen af Socialkompas. I øjeblikket understøttes WCAG 2 i løsningen og vi sigter mod WCAG 3. Læs mere om webtilgængelighed her.
For at få den fulde oplevelse ud af Socialkompas kræver det en moderne browser med understøttelse af HTML 5, hvilke langt størstedelen af alle browsere i dag lever op til.
Socialkompas er primært en søgeportal, som det ikke kræver afgivelse af personoplysninger for at anvende. For oprettere af tilbud behandles kun et begrænset antal personoplysninger i forbindelse med brug af platformen, herunder navn og email. Læs vores fulde cookie- og privatlivspolitik her.
Socialkompas.dk anvender et anerkendt SSL-certifikat. Kontakt os for at høre mere.
Socialkompas anvender ikke Google Analytics. For nuværende anvender vi ikke noget trafikmålingsredskab, men vil på sigt opsætte et redskab, som overholder gældende EU-lovgivning og dansk ratificering. Kontakt os for at høre mere.
FriSe forventer, at alle interesserede kommuner i Danmark i udgangspunktet kan få adgang til at tilgå og tilføje tilbud på Socialkompas inden 2024. Inden der tildeles adgang, stilles der krav om en interessetilkendegivelse, hvori det sandsynliggøres, hvordan kommunen og civilsamfundsaktøren sammen vil udbrede og drive det lokale Socialkompas. Hvis din kommune er interesseret i at få Socialkompas, så skal I kontakte en af vores konsulenter eller skrive på info@socialkompas.dk.
De lokale Socialkompas skal drives og administreres af en lokal civilsamfundsaktør som fx et frivilligcenter eller lignende, men der skal være et samarbejde med og involvering fra kommunen.
Socialkompas.dk kan rumme sociale tilbud inden for alle kategorier; alt fra idræt og ensomhed til kønsidentitet og seniorer. Tilbuddene skal i udgangspunktet være uvisiteret og være funderet i enten kommune eller civilsamfund. Det er for nuværende ikke tilladt for private aktører at lave opslag via Socialkompas.dk. Vær opmærksom på, at lokale Socialkompas kan have lokale begrænsninger for, hvad der vises i deres lokale version.
Socialkompas leveres af FriSe, som har modtaget en finansiel bevilling til at udforme og udbrede Socialkompas til kommuner, civilsamfund og borgere i Danmark (modelleret efter den oprindelige platform Socialkompasset.dk udviklet af Frivilligcenter Aarhus og Aarhus Kommune). Den tekniske løsning udarbejdes af Move On Career, som specialiserer sig i udvikling og drift af digitale portaler.
Fandt du ikke det du søgte, eller opdagede du fejl ved et opslag?
Skriv til osSocialkompas i Vejen Kommune administreres af Huset - Frivilligcenter Vejen